Inloggning krävs för att fortsätta.

Startklar för FEI-tävling 2026

Meddelande till dig som planerar beställa, förnya eller göra ägarbyte i FEI-pass! Under perioden 19 december - 9 januari hanteras inga passärenden.


Läs mer

OBS!

Det är viktigt att ha en korrekt e-postadress = användarnamn, som man har löpande bra kontroll på. Det är den e-postadressen som TDB skickar mail till när det händer saker i systemet, ex. anmälnings- och beställningsbekräftelser, information om reservplats. Även den som används vid mailkontakt från SvRF.
Det är även den e-postadressen som arrangörer kan nå alla anmälda när de snabbt behöver komma i kontakt med alla anmälare med information inför en kommande tävling.
Ha även koll på skräppost för aktuell mailadress då automatmail har en tendens att hamna där.
Det är ditt ansvar att uppdatera e-postadressen löpande!


Läs hur du gör för att ändra här i TDB-hjälpen!

Betalning enligt arrangörens instruktion utanför TDB

Arrangören hanterar inte betalningar via TDB. Betalning sker istället enligt arrangörens instruktioner utanför TDB. Anmälan kan återtas i TDB fram till kl. 18:00 på klassens eller listans likviddag.

Meddelande från tävlingsarrangören

Wermlands Körsällskap (WKS) hälsar dig varmt välkommen till Frykenracet på Kils
Hästcenter den 13-14 maj 2023.

Här hittar du information
På Frykenracets hemsida hittar du: Vägbeskrivning
Anläggningsskiss
Kuskmeddelande
Tidsprogram
Speakerinformation
Länk till Horsedriving.nu med
- Startlistor / Resultat
- Deltagarlista
- Hästlista
Precisionsskisser
Maratonskisser med mera

Dokumenten kommer att publiceras eller länkas till löpande på hemsidan. Uppdateringar kommer att ske.

Viktigt att komma ihåg!

Ta med egna nummerskyltar till häst, vagn och groom.

Rökning är förbjuden på hela anläggningen förutom på anvisad plats i rökruta, som kommer att vara tydligt markerad.

Kontaktuppgifter

Överdomare Anna-Lena Andersson 070-216 20 18
Tävlingsledare Diana Johansson 073-624 81 40
Domare dressyr/maraton Annika Lundqvist 072-553 95 87
Domare precision Amanda Krogstad 070-216 20 18
Banbyggare Lars Magnusson 070-541 32 06
Sekretariat Anna Södersten 072-711 74 75
Lina Thor 073-817 55 36
Lätt B-värd Lina Thor 073-817 55 36
Sjukvårdare Kontakta sekretariatet
Veterinär Tove Trelsmo 073-051 24 92
Hovslagare Kontakta sekretariatet
Säkerhetsansvarig Lina Thor 073-817 55 36
Samordnare Britt Lööv 070-611 27 67

Funktionärer
Funktionärer med specifika ansvar kommer att vara försedda med gula västar.

Tidsprogram
Fredag 12 maj
15:00-20:00 Info-sekretariatet är öppet för ankommande ekipage
19:30 Maratongenomgång vid info-sekretariatet
20:00 Detaljerad maratongenomgång för Lätt B-kuskar

Lördag 13 maj
07:30 Info-sekretariatet öppnar
07:30-08:45 Veterinärbesiktning – tidigt startande har företräde
08:15 Funktionskontrollen öppnar
09:00 Första start dressyr
12:00 Maratongenomgång vid info-sekretariatet
12:30 Detaljerad maratongenomgång för Lätt B-kuskar
18:00 Tävlingsdagen avslutas
19:00 Prisutdelning vid infosekretariatet och
Grillen är redo – Välkomna till en trevlig kväll!

Söndag 14 maj
07:30 Info-sekretariatet öppnar
08:00-09:15 Veterinärbesiktning
09.15 Funktionskontroll inför start börjar
09:30 Första start maraton (OBS! Warm-Up för alla klasser med fasta starttider)
14:30 Beräknad sista målgång
15:30 Prisutdelning dressyr och maraton - infosekretariatet


Ankomst
Vid ankomst till Kils Hästcenter anmäler ni er i sekretariatet om ni kommer under dess öppettid. Där får ni material och instruktioner vad gäller parkering och eventuell camping samt information om vilken box din häst ska ha.
Om sekretariatet är stängt vid din ankomst finns materialet vid din box. Det kommer att finnas ett anslag vid sekretariatet där du ser vilken box du ska och det sitter också namnskyltar uppsatta på varje box.
Har du några ytterligare frågor så vänder du dig till sekretariatet under dess öppettid.

Sekretariat
Sekretariatet är öppet:
Fredag 15:00-20:00
Lördag 07:30 till tävlingsdagens slut
Söndag 07.30 till tävlingsdagens slut
Telefon: 072-711 74 75 (Anna Södersten), 073-817 55 36 (Lina Thor)

Vaccination
Din hästs vaccinationsuppgifter ska vara registrerade i TDB före start i enlighet med TR I.
Stickprov på 5 procent av ekipagen kommer att göras. Information om vilka hästar som TDB automatiskt tagit fram visas också i TDB fr o m torsdag. Vaccinationsintygen för dessa ska uppvisas i sekretariatet före urlastning.

Veterinäravgift (200 kr/häst). Betalas via Swish (123 192 61 20) eller bankgiro (5343-7612) helst i förväg och senast i samband med ankomst.
Ekipagenummer ska finna väl synligt på vagnen. I maraton ska groomen bära ekipage-nummerlapp på ryggen i A4-storlek med siffror som är minst 20 cm höga. Nummerlapparna tillhandahålls av kusken själv.

Alla hästar ska inom tävlingsområdet bära väl synlig ID-bricka. Kusken tillhandahåller själv hästens ID-bricka.

Speakerinformation
Vi kommer att ha en speaker på plats alla dagar – Cerrie Hedin. Hon tycker det är extra roligt när hon får lite information om ekipagen som hon kan dela med sig av. Så skicka gärna in din speakerinformationen via mail (britt@loov.nu) eller lämna till sekretariatet.
Formulär finns på Frykenracets hemsida, men du kan också skriva som du själv tycker är bäst.

Parkering / Camping
Anvisningar ges vid ankomst vad gäller parkering av hästtransporter och camping.
För er som campar så kommer det att finnas tillgång till fullt utrustat kök i klubbhuset. Utnyttjandet av köket sker under eget ansvar. Klubbhusets huvudentré hålls låst nattetid. Dörr på baksidan är däremot öppen.

Uppstallning
Uppstallning sker i fasta uteboxar för tillfällig uppstallning. Varje box har försetts med en hel bal spån. Önskas mer spån kan detta köpas för 150 kr/bal eller 75 kr för en halv bal i sekretariatet. Torvströ får inte användas.
Varje box har försetts med uppgifter om häst, kusk och kontaktuppgifter. Kolla vid ankomst att uppgifterna stämmer.
Innan hemresa ska använd box mockas ur, rengöras från eventuell avföring på väggarna och tömmas på spån. Vi uppmanar er att inte glömma att kolla att det är rent på insidan av skjutdörren.
En straffavgift på 500 kr kommer att faktureras om rengöringen är bristfällig. Är du osäker om din box har rengjorts tillräckligt kontaktar du sekretariatet för en besiktning.
Löpande frågor rörande uppstallningen under tävlingen hanteras av sekretariatet (Anna Södersten).
Uppstallning sker på egen risk.

Vagnsparkering
Alla vagnar ska placeras på vagnsparkeringen utmed rakbanan. All förspänning ska ske inne på stallområdet. Ingen förspänning på campingen, som för övrigt är hästfritt område.
Se anläggningsskiss och skyltning på plats. I händelse det blir trångt på vagnsparkeringen ber vi er som har två vagnar att ställa den ena vid er hästtransport på parkeringen.

Veterinärbesiktning
Enligt Jordbruksverkets regler inför varje tävlingsmoment för samtliga hästar.
- Lördag kl 07:30-08:15 – tidigt startande har företräde
- Söndag kl 08.00-09.15

Plats: På rakbanan
Ekipage med tidiga starttider har alltid företräde, vilket innebär att på lördag har LB-ekipagen företräde framför andra startande.
Vid besiktningen ska hästen vara försedd med huvudlag utan skygglappar och med ID-bricka. Den som visar hästen ska vara iförd godkänd hjälm. Passet behövs inte.

Funktionskontroll/Vagnsmätning
Funktionskontroll skall göras av alla ekipage i Lätt B och Lätt A senast 30 minuter före start i dressyr. Funktionskontrollen kan medföra att något behöver åtgärdas så se till att inte komma i sista sekunden.
Ekipage i Medelsvår lämnar sina vagnsmått via mail till britt@loov.nu eller senast i samband med ankomst i info-sekretariatet.
Funktionskontrollen är placerad mitt emot den långa stallängan i närheten av vattengraven.
Funktionskontroll skall ske senast 15 minuter före start i maraton (Lätt B och Lätt A). (Plats meddelas senare.)

Sammanslagna klasser
Sammanslagning av klasser sker när en klass har endast en startande.

Dressyr
Samtliga klasser döms av Annika Lundqvist.
Följande dressyrprogram körs:
- Klass 1-2 Lätt B: Svenskt Lätt B (2020)
- Klass 5-6 Lätt A: Svenskt Lätt A (2020)
- Klass 8-11 Msv: Svenskt Medelsvår nr 3 (2020)

Dressyren körs på ridbanan nedanför den stora körplanen.
Framkörning sker på del av körplan (se anläggningsskiss – 40 * 80 m) med tre samtidiga ekipage. Framkörningstiden på denna bana blir 20-25 minuter per ekipage. Insläpp på tävlingsbanan sker så snart föregående ekipage har gjort sluthälsningen. Domaren ger startsignal.
Uppvärmning kan ske på rakbana, maratonslinga (ej i hinder) och grusplan vid parkeringen. På grusplanen har dock ekipage som förbereder sin precisionsstart företräde.
Precisionsmomentet genomförs inom 30 minuter efter avklarad dressyr.
Bettkontroll efter dressyren görs av funktionär vid insläppet till precisionen direkt efter avslutat dressyrmoment.

Precision
Tid för banans öppnande anslås vid sekretariatet.
Precisionen körs direkt efter genomförd dressyr uppe på stora körplanen. Bettkontroll efter dressyren måste ske innan precisionsstart.
Framkörning till precisionen sker på grusplanen mittemot insläppet till körplan.
Bettkontroll sker efter avslutad precisionskörning.

Maraton
Maratongenomgång vid sekretariatet på fredag kl 19.30 och lördag kl 12.00. Vi har också en mer detaljerad maratongenomgång främst för startande i Lätt B kl 20.00 på fredag och 12.30 lördag.
Alla klasser kör Warm-up i 20 minuter med start på fasta tider, som framgår av startlistan. WU körs på stora körplanen där två funktionärer sköter in- och utsläpp från WU-zonen. WUn följs av 5 minuters paus innan start på hindersträckan.
Under pausen finns möjlighet att vattna hästarna med egna hinkar.
Lätt B kör fyra hinder (inget vattenhinder). Lätt A kör fem hinder och Medelsvår sex hinder. Observera att flera hinder har rivningsbara delar.
Hinderskisser kommer att publiceras på hemsidan och horsedriving.nu så snart de är klara. Kusken ansvarar själv för att skriva ut hinderskisserna. Är detta inte möjligt går det att beställa utskrift mot en avgift på 5 kr/hinderskiss. Detta ska helst beställas i förväg och allra senast fredag kl 20.00. Betalning via swish 123 192 61 20.
Ekipagens groomar kommer att förses med västar i olika färger beroende på vilken klass man kör. Detta är tänkt att underlätta för både hinderpersonal och publik. Färgerna är:
- Grå – Lätt B
- Röd – Lätt A
- Blå/Grön – Medelsvår
Västarna ligger i den välkomstkasse alla ekipage får. Västarna återlämnas i samband med målgång.
Godkänd hjälm och godkänd skyddsväst eller ryggplatta ska bäras av samtliga på vagnen.
Funktionskontroll ska ske minst 15 minuter före start i maraton (LB och LA). Plats för funktionskontrollen meddelas senare.

Startlistor
Startlistor och resultat hittar ni enklast i appen KTHorsedriving.nu. Ni kan också gå in på www.horsedriving.nu. På Frykenracets hemsida finns länkar till horsedriving.nu. Efter avslutad klass anslås resultat vid sekretariatet.

Prisutdelning
Vi kommer att genomföra gemensam prisutdelning i dressyr och precision i samband med att vi träffas och grillar på lördag kväll, ca kl 19.00.
Prisutdelning i maraton och för totalen sker direkt efter avslutat precisionsmoment på söndagen.

Kuskfest
Vi gör det enkelt och tänder ett par grillar där alla kan grilla sin egen mat. Vi utgår förstås från att det blir vackery väder och ställer fram bänkar och bord så att vi kan ha en trevlig kväll tillsammans.
Vi räknar med att börja prisutdelningen kl 19 och under tiden gottar grillkolet till sig inför kvällen

Säkerhet
På tävlingsområdet ska alla hästar ledas i huvudlag/träns med bett eller i grimma med kedjegrimskaft som löper under hakan, över nosryggen eller genom munnen.
Vi uppmanar er att respektera de avspärrningar som har satts upp på tävlingsplatsen. Speciellt vill vi uppmärksamma att vi har HÄSTFRIA ZONER och där får absolut inga hästar vistas. Vänligen respektera detta. De hästfria zonerna ser du på anläggningsskissen.
Brandsläckare finns uppsatta på stallarna runtom.

Servering
Vår cafeteria kommer att vara placerad i ladan bredvid sekretariatet. Här kan du t ex köpa korv och bröd, toast och dryck samt kaffe/te, lite kaffebröd och godis.
För den som vill köpa mer rejäl mat rekommenderar vi ett besök i Kils centrum där det finns flera trevliga matställen att besöka.

Toalett – Dusch – Bad
Toaletter finns i form av två bajamajor på parkeringen (en handikapp och en vanlig), två bajamajor i anslutning till stallarna och en bajamaja vid norra änden på ridbanan.
Det finns också toaletter i klubbhuset – en i källaren och två på bottenplan. Huvudentrén till klubbhuset hålls låst nattetid, men dörren på baksidan (verandan) är öppen.
Dusch finns i klubbhusets källare med ingång från baksidan. Den är gemensam och här använder vi ett lappsystem med Upptaget.

Hantering av personuppgifter med mera (GDPR)
Sedan 25 maj 2018 finns en ny dataskyddsförordningen i lag (GDPR). Förordningen gäller som lag inom EU:s alla medlemsländer och syftet är att förbättra skyddet för den enskilda individen vid behandling av personuppgifter.
Eftersom denna tävling behandlar betalningar samt kräver att vi presenterar resultatlistor förutsätter vi att alla deltagare godkänner att vi sparar nödvändiga personuppgifter för att kunna genomföra tävlingen. Vill du veta vilken information vi har om dig som anmäld, betalare eller medhjälpare var vänlig kontakta sekretariatet.
Genom detta förutsätter vi även att alla godkänner att fotografering och videoinspelningar kommer att förekomma på anläggningen, både av privata personer samt av media. Önskar du inte bli fotograferad så ber vi dig meddela detta i sekretariatet.
Vi uppmanar även er deltagare om att kort ägna en tanke åt vad ni har i bakgrunden innan ni fotograferar er häst i stallet och på området.

Funktionärer och sponsorer
Vi är många som kommer att göra vårt yttersta för att alla ni som står på startlinjen denna helg ska få en mycket bra tävling och trevliga dagar här hos oss i Kil. Det handlar om 60-70 funktionärer och ett flertal sponsorer som bidragit med priser och andra insatser.

Välkomna och lycka till!
/WKS tävlingskommitté – Diana, Anna, Linn, Sofia, Astrid och Britt

Nr Status Namn Likviddag Starter    
1 1*
Lätt B
Bed: Clear Round
2023-04-28 6
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
2 1*
Lätt B
Lätt B:A Enbet
2023-04-28 4
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
3 1*
Lätt B
Lätt B:A Par
2023-04-28 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
5 2*
Lätt A
Lätt A - Enbet
2023-04-28 15
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
6 2*
Lätt A
Lätt A - Par
2023-04-28 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
8 3*
Medelsvår
Msv - Ponny Enbet
2023-04-28 7
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
9 3*
Medelsvår
Msv - Ponny Par
2023-04-28 3
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
10 3*
Medelsvår
Msv - Häst Enbet
2023-04-28 4
Ridhäst 
11 3*
Medelsvår
Msv - Häst Par
2023-04-28 2
Ridhäst 
14 3*
Medelsvår - Para
Msv - Para
2023-04-28 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 

Totalt 43 anmälningar i alla klasser

Nr   Namn Likviddag Anmälda Reserver    
100  
1 box
2023-04-28 34 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
34 | Anmälda |
110  
2 boxar
2023-04-28 2 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
2 | Anmälda |
120  
3 boxar
2023-04-28 1 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
1 | Anmälda |
140  
Camping utan el
2023-04-28 2 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
2 | Anmälda |
150  
Camping inkl el - fordonsekipage kortare än 6 m
2023-04-28 7 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
7 | Anmälda |
151  
Camping med el - fordonsekipage 6 m eller längre
2023-04-28 16 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
16 | Anmälda |
987  
Sena ändringar (häst/ryttarbyte/lagdeltagare)
2023-04-28 2 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
0 | Anmälda |
2 | Anmälda |
988  
Vaccinationskontroll
2023-04-28 9 0
A ponny 
B ponny 
C ponny 
D ponny 
Ridhäst 
2 | Anmälda |
4 | Anmälda |
0 | Anmälda |
2 | Anmälda |
1 | Anmälda |